Η περιφερειακή αρχή Κράτσα άφησε το επαρχιακό οδικό δίκτυο των Παξών στην τύχη του.
Προς κ. Περιφερειάρχη.
Το νησί των Παξών σήμερα ανήκει στην κατηγορία των δημοφιλέστερων τουριστικών προορισμών της Ελλάδας, αφού το επισκέπτονται κάθε καλοκαίρι χιλιάδες τουρίστες, Έλληνες και ξένοι. Με πολύ πρόχειρους υπολογισμούς διανυκτερεύουν στους Παξούς 8.500 με 9.000 επισκέπτες και κυκλοφορούν στο νησί 3.500-4.000 αυτοκίνητα διαφόρων κατηγοριών και μεγεθών.
Το επαρχιακό δίκτυο των Παξών κατασκευάστηκε σε μεγάλο βαθμό τη δεκαετία του 70 και του 80, εποχή που ο τουρισμός στο νησί ήταν σε πολύ χαμηλά επίπεδα και το πλήθος των αυτοκινήτων μηδαμινό, δεν ξεπερνούσε τα 200.
Τα τελευταία χρόνια οι παρεμβάσεις που γίνονται είναι σε πολύ μικρή έκταση. Αναγκαίες μεν αλλά σε καμία περίπτωση δεν αρκούν.
Με τα δεδομένα αυτά κάθε καλοκαίρι δημιουργούνται κυκλοφοριακά προβλήματα και σε πολλά σημεία η διέλευση των αυτοκινήτων γίνεται με δυσκολίες και εγκυμονεί κινδύνους.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν:
- Ο Λογγός το μικρό παραθαλάσσιο χωριό, πρώην κοινότητα, που δε διαθέτει επαρχιακό δίκτυο και συνδέεται με τα Μαγαζιά και τη Λάκκα με δημοτικούς δρόμους. Τα αυτοκίνητα που διέρχονται από το Λογγό περνούν σε απόσταση αναπνοής από τη θάλασσα ενώ θα έπρεπε να υπάρχει περιφερειακός δρόμος που να διευκολύνει την κίνηση και να αποσυμφορίζει τη συγκεκριμένη περιοχή.
- Τα Μαγαζιά, μια περιοχή η οποία έχει τα τελευταία χρόνια ραγδαία ανάπτυξη. Έχουν ανοίξει και δραστηριοποιούνται μεγάλες και μικρές επιχειρήσεις, λειτουργούν δεκάδες ενοικιαζόμενες βίλες, υπάρχει σταθμός φορτοεκφόρτωσης οικοδομικών υλικών και εμπορευμάτων όπως και σούπερ μάρκετ με μεγάλη εμπορική κίνηση. Στην περιοχή των Μαγαζιών, από το ύψος του παλαιού δημοτικού σχολείου (σήμερα Τοπικό Αρχείο Παξών – Γενικά Αρχεία Κράτους) ως το βενζινάδικο της περιοχής, η διαδρομή αυτή είναι πολύ επικίνδυνη καθώς ο δρόμος είναι πολύ στενός, συνεχώς συναντιούνται οχήματα διαφόρων κατηγοριών, ακόμη και βαρέως τύπου, και δημιουργείται κομφούζιο. Η παρέμβαση είναι αναγκαία.
- Στο Γάιο η κατάσταση δεν είναι διαφορετική σε ώρες αιχμής, και κυρίως όταν φτάνει στο νησί το πλοίο από την Ηγουμενίτσα όπου ξεφορτώνονται και φορτώνονται μεγάλα και μικρά οχήματα τα οποία πολλές φορές μεταφέρουν εμπορεύματα και προσπαθούν να αναχωρήσουν την ίδια μέρα. Και στην περίπτωση αυτή η ύπαρξη ενός περιφερειακού δρόμου ίσως είναι αναγκαία.
Σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθούν πολλά σημεία του επαρχιακού δικτύου που χρειάζονται παρέμβαση λόγω επικινδυνότητας, όπως διανοίξεις, σήμανση, ασφαλτοστρώσεις, προστατευτικά στις άκρες επικίνδυνων σημείων, διαγραμμίσεις, παρεμβάσεις σε επικίνδυνες στροφές κλπ.
Η τεράστια ανάπτυξη που σημειώθηκε στο νησί τα τελευταία 15 χρόνια απαιτεί υποδομές σε δρόμους που θα εξασφαλίζουν την ασφαλή, γρήγορη και άνετη μετακίνηση των επισκεπτών, των μεταφερόμενων προϊόντων, αλλά και των κατοίκων των Παξών.
Η πρότασή μας είναι να γίνει μια ολοκληρωμένη μελέτη άμεσα, προκειμένου να καταγραφούν από ειδικούς όλα τα σημεία των δρόμων των Παξών που χρειάζονται παρεμβάσεις, με παράλληλη κοστολόγηση αυτών των παρεμβάσεων, έτσι ώστε να προχωρήσει η Περιφέρεια στις αναγκαίες ενέργειες για τη δημιουργία ενός ασφαλούς και εκσυγχρονισμένου οδικού επαρχιακού δικτύου στο νησί των Παξών.
Επίσης να επιταχυνθεί η υλοποίηση του έργου που προέρχεται από την χρηματοδότηση των 18 εκατομμυρίων ευρώ για Κέρκυρα/Παξούς που είχε εξασφαλίσει και εισφέρει από το ΠΔΕ η περιφερειακή αρχή της ΑΝΑΣΑ.
Παράλληλα ίσως θα πρέπει να επανεξεταστεί ο χαρακτηρισμός δρόμων του νησιού σε επαρχιακούς και δημοτικούς ώστε να λαμβάνουν και την αντίστοιχη βοήθεια για επισκευή και συντήρηση.
Για την ΑΝΑΣΑ:
Θεόδωρος Γαλιατσάτος
περιφερειακός σύμβουλος
επικεφαλής ΑΝΑΣΑ
τ. περιφερειάρχης Ι.Ν.